.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
اصفهان گر باشد نصف جهان _ مازندران باشد کل جهان
حسین صادقی ساروی
اصفهان گر باشد نصف جهان _ مازندران باشد کل جهان

مازندران هم آثار تاریخی داره..هم دریا داره..هم جنگل داره هم رود داره....هم صنعت داره..کشاورزی داره...نفت داره..ماهی داره..خاویار داره از همه مهمتر (کهی) داریم.که عامل مهم پیشرفت و هوش مازندرانی هاست.....نمی دونم کی می خواهیم استانمون پیشرفت کنه ..البته اگه چشم تنگ نظران بگذاره دارن استانمونو تکه تکه می کنن ..بعد داخل خودمون تفرقه می اندازن.. ساروی..بابلی..آملی و...

ساری رو که همه می شناسید....هر کی نمی شناسه  لطفا بره دوباره از سوم ابتدایی شروع کنه به درس خوندن....و برای خودش تاسف بخوره که نمی دونه ساری کجاست مردم جهان می دونن ساری کجاست..هر کی هم نمی دونه بعد از مسابقات جام کشتی جهانی که برای بار دوم تو این شهر برگزار شد بعنوان پایتخت کشتی جهان معرفی شد.......راستی باز هر کس ساری رو نمی شناسه اهل درس نبوده,  آخه ساری هر سال
 برگزیده های تک رقمی  در رشته های مختلف کنکور داره....باز بگم.......به هر حال ساری مرکز مازندرانه..... چی شد اینقدر ساری ..ساری کردم.....هیچی فقط خواستم د ینمو به شهرم ادا کنم و به زبون مادری این استانم می خوام بهتون مازندرانی یاد بدم.....البته accente  هر شهر با شهر دیگه فرق داره و یک چیز مهم دیگه یاد بگیرید که زبون طبری با گیلکی فرق داره....

کیجا = دختر keja                  ریکا= پسر reka

ته  بلا من دل= درد و بلات بخوره به دل من  te bela men  del

تِه فدا بواشِم= فدات بشوم  te feda bavashem

شی= شوهر she            بِرار= برادر berar

مار= مادر            mar  خاخِر= خواهر khakher

پیئر= پدر  peyer            او = آب  o

چیچی بَیه= چه اتفاقی افتاده  che che baye

جیگرته بـَخورِم = جیگرتو بخورم  jegarete bakhorem    

kahee              کهی= کدو

کلا  آخر فعل ها رو با کسره بخونید و  اَ  رو تبدیل به اِ کنید می شه لهجه مازندرانی .اما..مازندرانی در اصل زبان طبری هست .

دیدنی های ساری: دریا فرح آباد – دهکده آرامش (سد شهید رجایی)

پارک جنگلی شهید زارع- پارک قائم(حاشیه رودخانه تجن). بام شهر

جاده کیاسر-سمنان...جنگل داربکلاه و......

اگه ماشین داشته باشی واهل طبیعت  خیلی جاهای قشنگ هست که می شه

یک روز تعطیل رو با خانواده اونجا گذروند.

 

"حسین صادقی ساروی"


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 18 خرداد 1386
lotfan edame dashte bashe va be tafzil az in shahr behemoon khabar bedid mamnoon misham kheyli khosham oomad ye chan ta dorosto darmoon shenidam oon mazani haei ke migan gharbe o shargh o markazo mayel be jodasazian mesle hamoon harfe khande dare jodasazie kordha az iran mimoone akhe mage emkan dare ye tarikho baham sakhtim hala joda amal konim ?
قاسم خاکی جوان 18 خرداد 1386
عالی بود
masume 18 خرداد 1386
selam,khaste nevashin,sheme neveshte re bakhundesteme,shorue khubie,edame age hadin khale khare.men khodem raveghaye iranije mazenderuni harf zanbe.ham me yad nashune ham vishunem yad gernene.zamune re che badi,shayed ruzi vishune rah sari dakete.inje ke gambe,vachaha burim,hame ganene burim sarye feda bavem gate khakher masume az alman
حمزه 18 خرداد 1386
اينكه بالاخره معلوم شد مازندرانيها چه جوري ميگن "جيگر تو بخورم" خيلي پر معنا و فايده بود. لطفا بيش از اين اطلاع رساني كنيد!!!
اگه اجازه دارم ميخواهم "اظهار تاسف " بكنم.
محمدتقی 19 خرداد 1386
مطلب جالبی بود .
ما خیلی از زبان مادری خودمون فاصله گرفتیم .

شاید بد نباشه از برنامه ریزان کلان کشور سوال بشه که چه فکری برای نگه داری زبان بومی مناطق مختلف کشور کردند ؟
آیا زبان چند هزارساله یک منطقه بسیار باارزش تر از سفال ها و زیر خاکی های چند صد ساله آنجا نیست ؟

آیا صحبت کردن چند تا مازندرانی به زبان طبری توی گوشه ای از دنیا ، باعث حفظ اصالت فرهنگی اون ملت میشه یا هزینه های میلیاردی نگه داری از اشیاء تاریخی و با ارزش کشور ؟

بهتر نیست که به زبان محلی نقاط مختلف ایران احترام بگزاریم .
اصغر قربانی 19 خرداد 1386
به نام خدا مدیر ارجمند سایت باسلام و احترام بنده این توفیق را دارم که هر روز به سایت شما سر بزنم و استفاده کنم. درج این مطلب بویژه عنوان انتخاب شده بیش از آنکه موجب اطلاع رسانی باشد به تحقیر مازندران و مازندرانی خواهد انجامید.از این روی خواهش میکنم در انتخاب مطالب دقت بیشتری بفرمایید. با عذر خواهی و تشکر امضا محفوظ
مجتبي مقدسيان 19 خرداد 1386
با سلام و احترام- سطح سايت شما بالاتر از اين حر فهاست ،مازندران از جمله ساري همه قابل احترام ودوست داشتني هستند، بهتر است از مشكلات وكاستيها نوشته شود تا مسولان پاسخگو باشند يا حداقل شماها دين خود را ادا نماييد تا استاني بهتر وپيشرفته تر داشته باشيم
احسان 19 خرداد 1386
درستش اینه: اگر چه اصفهان نصف جهانه ولیکن مابقیش مازندرانه
سجاد 19 خرداد 1386
لطفا شما حداقل به نظر اینجانب توجه بفرمایید به سایت مازندنومه گفتم ولی انگار نه انگار.اصلا اهمیت ندادند که حداقل جوابی بدهند.شما عزیزان سایت شمال نیوز برای حفظ زبان طبری حداقل بخشی از اخبار سایت را با این زبان به نگارش در آورید و در این کار عدالت را رعایت کنید و از لحجه های غرب مازندران هم استفاده کنید تا به قول عزیزی که همین مطلب را نوشته: "اصفهان گر باشد نصف جهان _ مازندران باشد کل جهان" به فکر تقسیم استانمون نیفتن.من خودم از اهالی غرب مازندران هستم و از بی مهری های مسئولین صدا و سیمای مرکز مازندران شبکه طبرستان و شما اینترنتی ها و مطبوعات استانی رنج می برم و گله دارم چون به غرب مازندران اصلا اهمیتی داده نمیشه.
به امید مازندرانی آباد
حامد گ.م 19 خرداد 1386
شما مازندرانيها كه اينقدر اعتماد به نفس داريد چرا بايد با اين همه امكانات و سابقه - مثلا همين ساري كه مركز استان شماست چنين وضعيت آشفته اي داشته باشه - تاكي مي خواهيد از اين همه نعمت خدادادي استفاده نكيد؟
رضا 20 خرداد 1386
اقاي صادقي ساروي
با سلام و درود بر شما
زبان "طبري" يك واژه من در آوردي است و اصلا چنين چيزي وجود خارجي ندارد ! زبان مد نظر شما همان گويش گيلكي است كه درمازندران به آن اشتبا ها "مازني" مي گويند . در حالي كه :
- طبرستان منطقه وسيعي بود كه در ان روز شامل مازندران و گيلان امروز مي گرديد.
- مازني ها خيال مي كنند اگر به گيلكي بودن زبان خودشان اعتراف كنند براي آنها كسر شان به حساب آمده و بقيه خيال مي كنند كه آنها هم رشتي اند!
-گيلكي البته در دو استان گيلان و مازنداران با لحجه هاي متفاوت صحبت مي شود اين تفاوت از انزلي تا ساري بسيار متفاوت ولي شرق گيلان با غرب مازندران تقريبا عين هم هستند.
- گيلكي در اصل همان فارسي است كه پاك نهادان شمال از پارس به امانت گرفته اندو در گذر قرون و اعصار بتدريج وارد گويش محلي شده با حفظ پاره اي از خصو صيات زبان هاي بومي "آمارد"ها " گل " هاو "كادو سيان " به شكل كنوني در آمده است.
-مازندراني ها و گيلا ني ها در نحوه زندگي ، لباس ، غذا ،آداب و سنن، اقتصاد و ... بسيار به يكديگر شباهت دارند.
- ما گيلاني ها ، مازندراني ها را خيلي دوست داريم چون آنها خيلي شجاع هستند!

تي قربان- رضا
آزاده 21 خرداد 1386
آقای رضا شما که طبری را من درآوردی می دانید.منبع خود را ذکر کنید و از کدام پژوهش و تحقیق در این باره استفاده کرده اید.ماشاالله به این همه حرف های کذبی که نوشتید.منبع را ذکر کنید تا من هم منبع های معتبر داخلی و خارجی و محلی برای اثبات اینکه طبری زبان است و با گیلکی تفاوت دارد بیاورم.با تشکر
مصطفی 24 خرداد 1386
با سلام خدمت کهی عزیز ببین تا وقتی نماینده ها و ....ما به فکر جیبشون هستند ما همیشه عقب افتاده هستیم البته تقصیر خود مارنی ها هم هست هیچ جا هوای همو ندارند فقط بلدند زیراب هم دیگرو بزنن. بروشته روخنه او بورده شه سه کله سر چایی سو سو بورده شه سه امه رسم و زبون ره کی بکوشته کئی بورده پلا بو بورده شه سه
نا شناس 5 تير 1386
لابد جهان پهلوان نامجو و حكومت هاي ديلميان و آل زيار و آل بويه و ميرزا كوچك خان و پروفسور رضا و پروفسور سميعي و پروفسور اكبرپور و پروفسور عليجاني و ... و تمامي رتبه هاي گيلاني تك رقمي كنكور و ... نيز همه جز افتخارات شما هستند. از اين به بعد اگر خواستيد سخيفانه قوميت گرايي كنيد بفهميد كه طرف رقب شما در چه مكاني قرار دارد. در مورد زبان خودتان هم برويد و از پدر يا پدر بزرگ محترم خود بپرسيد كه اسم زبان شما چيست؟ مطمئن باشيد كه مي گويد گيلكي. شما حتي در مورد اسم زبان خود هم اختلاف داريد !!! در مورد اسم استانتان هم كه حتماً شنيديد كه تحقيقات اخير نشان مي دهد كه منظور فردوسي از مازندران منطقه گلستان و شمال خراسان است زيرا منظور او از ديو همان هم ميهنان تركمن ما مي باشد. اين اسم را رضا قلدر پدر اشرف پهلوي معروف! روي استان شما گذاشت. لابد اين را هم شنيديد كه انگليسي ها به ميرزاكوچك خان پيشنهاد پادشاهي دادند و قبول نكرد ولي رضا قلدر شما با جان و دل قبول كرد و بعد هم خودش و پسرش هردو مفتضحانه فرار كردند! در معروفيت شهر ساري هم بهتر است به دايرت المعارف اينكاترا مايكروسافت يا حتي سايت BBC برويد و بينيد كدام شهر شمال ايران را در نقشه به عنوان شناسه شمال مشخص كرده است. دوست عزيز مشكل ما گيلاني ها اين بود كه هرگز با حكومتهاي مركزي ايران سر سازش نداشتيم درست برعكس شما مازندراني ها كه در زمان پهلوي كاواره گردان هاي كشور بوديد! و در بعد از انقلاب بسيجي هاي مخلص! در خطاب به اون آقاي "تي قربان رضا" هم بايد بگويم كه به فرموده حضرت علي (ع) ملتها به چهار چيز نابود مي شوند كه چهارمين آن خوار شمردن بزرگان است. پس مايه كسر شان بودن در كشوري كه روز به روز از هر جهت به حضيض نزديكتر مي شود افتخار است. همه ما مي دانيم كه طبقه لمپن تهران كل مردم شمال را به چه اسمي مي شناسند! "در باغ وحش انسان بودن مايه تمسخر است!"
نا شناس 5 تير 1386
انصافا هم همینطور است ما قدر مازندران و شمال را نمی دانیم من یک رفیقی داشتم که از بلژیک به ایران آمده بود و طی بازدیدی که از غرب مازندران داشتیم واقعآ تعجب میکرد و میگفت اگر این مناطق (جنگل و دریا)را ما در اروپا داشتیم از وجب به وجب آن پول در میآوردیم اما متاسفانه در ایران استفاده صحیح و سیستمی از آن نمی کنیم.
نا شناس 5 تير 1386
به عنوان يك بابلي (بابل مركز استان مازندران) افتضاح بود.
یک نوریم 7 خرداد 1388
اخه خود باختگی تا کجا . فارسی امروز همش عربیه زبان مازنی باز مانده زبان ایرانیست
نا شناس 5 آذر 1388
زبان ما ریشه مادی دلرد واکثر کلما ما با کردها یکیه حتی از روی اداب ورسوم باستان نیز کردیم .

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.127 seconds.